lördag 21 november 2009

00-talets mästerverk # 1

Det börjar att dra ihop sig för att sammanfatta det här decenniet, tidningar och sajter kommer snart att vara proppfulla med listor över skivor, filmer och böcker osv.

Så kanske får året 2009 hamna i skuggan, nackdelen med att vara ett decenniums sista år.... Jag kommer nog att få svårt att rangordna alla grymma skivor som gjorts de senaste tio åren. Men jag börjar med att bara gå igenom mästerverken utan inbördes rang. Och när nyår närmar sig så kanske jag kostar på mig en "riktig" 00-lista.

Definitionen på ett mästerverk kan säkert variera, för min del handlar det om ett perfekt album från start till mål. Möjligen kan man acceptera en svacka med ett eller två svagare spår, men inte mer.

Dagens pärla är "See The Morning In" med Grand Drive från 2002. Den har spelats flitigt till och från hos oss sedan den kom och passar för de flesta tillfällen. I bilen, i bakgrunden på efterfesten, till middagen eller i lurarna. Det är en sådan skiva som garanterat genererar i kommentarer såsom "Det här var bra, vad det är för något?". Det är så behagligt för öronen, enkel musik som smälter in överallt. Enkelt, men samtidigt mästerligt och vackert. Den svaga länken är möjligen den halvtöntiga "Needle And The Groove".

1 kommentar:

  1. Bra! Tycker att sångaren är otroligt lik Tom Petty på rösten

    SvaraRadera